Lähiruokaohjelma

perjantai 29. huhtikuuta 2016

Terveiset matkailuseminaarista!

VisitFinland järjesti vuotuisen matkailuseminaarinsa keskiviikkona, ja tilaisuus kokosi jälleen monisatapäisen joukon niin paikan päälle Finlandia-talolle kuin nettiyhteyksien kautta tilaisuutta seuranneita.






Tilaisuudessa käytiin lukuisten eri alustusten kautta läpi muun muassa matkailun globaaleja trendejä, matkailun tilaa Suomessa, päämarkkina-alueita, ja niiden matkailijoiden ominaispiirteitä ja odotuksia ja mielikuvia Suomesta.

Itse katselin esityksiä erityisesti "ruoka-silmälasein" ja suhteellisen hyvältä näytti! Teollisuusneuvos Ulla Hiekkanen-Mäkelä (TEM) korosti Suomen omaperäisyyden esille tuomista matkailun mahdollisuutena ja nosti laadukkaan suomalaisen ruoan osaksi matkailijan kokonaiselämystä. VisitFinlandin matkailujohtaja Paavo Virkkunen toi omassa puheenvuorossaan esiin, että ruoka ja ruokakulttuuri ovat matkailun kasvavin trendi, ja kohdemaan ruokakulttuuri ja -tarjonta muodostavat matkapäätöksen yhä useammin.

Ulf Sonntagin esityksen mukaan suomalainen ruoka ei näyttäydy saksalaisten mielikuvissa kovin houkuttelevalta. Myös Sergei Shkurov toi esiin, että venäläisten mielestä suomalaisen ruoan ja kulttuurin tarjontaa pidetään suppeana. Suomalainen ruoka kuitenkin kiinnostaa venäläisiä, sillä paikallinen ruokakulttuuri oli kuudenneksi internetistä haetuin termi Suomesta, ja paikallisia erikoisuuksia halutaan ostaa matkalla.

Päivän anti ruokasektorille kiteytetysti on ehkä se, että meillä on paljon mahdollisuuksia ja matkailijat ovat kiinnostuneet suomalaisesta ruoasta, erityisesti paikallisruoasta ja alueellisista erikoisuuksista. Niitä pitää matkailukohteissa olla tarjolla, ja niistä pitää olla internetin eri kanavissa tietoa vähintään englanniksi. Meidän kannattaa myös vahvemmin brändätä ruokakulttuuriamme maailmalla osana matkailun muuta markkinointia. Erityisesti laadukkaat valokuvat ovat tarpeen luotaessa kiinnostusta ruokaamme kohtaan.

Puheenvuoroista jäi myös mieleen se, että asiakkaan oma kulttuuri ja tavat pitää tuntea, ja palvelutuote muokata sen mukaan. Esimerkiksi kiinalaiset ovat uteliaita maistelemaan uusia makuja, ja suomalainen ruoka maistuu heille. Kiinalaisille on kuitenkin kerran päivässä oltava tarjolla heille tuttuja makuja ja kiinalaista ruokaa ml. riisi. Kiinalaisilla, ja varmasti yhä useammin myös muilla kansalaisuuksilla, palveluiden on oltava saavutettavissa "taskusta". Toisin sanoen heille älypuhelin on se käyttöliittymä, millä he toimivat niin tiedon haussa kuin esimerkiksi laskujen maksamisessa. Tämä kannattaa kaikkien toimialojen yritysten ottaa huomioon, ja mahdollistaa maksuvälineenä Kiinassa yleisemmin käytössä olevat mobiilitkin maksutavat. Toisaalta saksalaiset ovat perinteisempiä, ja esimerkiksi markkinoinnissa parhaita välineitä ovat kohdemaan ja majoituspaikkojen internet-sivujen lisäksi painetut esitteet, some-maailma ei heitä vielä ole tavoittanut.

Liisa Renfors VisitFinlandista kertoi heidän uudesta kv-markkinointiin suunnatusta MyStay-palvelusta, josta Suomesta kiinnostunut voi hakea eri hakuehdoin sopivia matkailukohteita. Yritykset voivat itse syöttää omia palvelutuotteitaan ao. portaaliin. Tuotteiden on täytettävä määritetyt kansainvälistymiskriteerit ja MyStay -kriteerit. Lähiruokaa tarjoavia yrityksiä ja ruokamatkailuyrityksiä kaivataan palveluun, tiedot on syötettävä 20.5.16 mennessä. Lisätietoa VisitFinlandista tai allekirjoittaneelta.

Päivän kaikki esitykset ovat nähtävissä VisitFinlandin sivuilta. Niissä on valtavasti hyvää tietoa, joka kannattaa käydä läpi, ja analysoida, miten tietoja voi hyödyntää omassa toiminnassaan ja palvelumuotoilussaan.


Teksti ja kuva: Kirsi Viljanen

perjantai 8. huhtikuuta 2016

Lähiruoka&Luomu -messujen 2016 tunnelmia







Lähiruoka- ja luomumessut ovat täydessä käynnissä Helsingin Messukeskuksessa. Ensimmäistä päivää juhlisti Vuoden Lähiruokateko -palkinnon julkistus, josta voit lukea tästä bloggauksesta. Ensimmäisenä päivänä messualueella kisattiin myös jännittävä Ruokavisan loppukilpailu, jonka voitti Napapiirin koulu Rovaniemeltä. Lisää kilpailusta voit lukea täältä.

Ruokavisan jännittävän finaalin juonsi ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi MTK:lta

Toisena messupäivänä Ruokatieto ry:n kokoaman näytöskeittiön täytti opiskelijat Pohjois-Karjalasta. Osa oppilaista loihti maistiaisia alueen yritysten tuotteista, osa oppilaista taas videoi ja valokuvasi osaston tapahtumia. Päivän toteuttaminen oli osa opiskelijoiden opintoja. Opiskelijoiden otoksia voit seurata esimerkiksi instagramissa @ruokapohjoiskarjala.


Yli 40 näytteilleasettajaa takaa messujen monipuolisen tarjonnan. On leipää, piirakoita, pullaa ja monenmoista muuta leivonnaista, liha- ja kalatuotteita, marja-, sieni- ja vihannesjalosteita, myllytuotteita, jäätelöitä.. Messuilla onkin jo ensimmäisinä päivinä käynyt kova kuhina ja myös kauppaa on tehty mukavasti. Ohessa kuvakerrontaa messuilta. Pahoittelen jo etukäteen, että kaikista yrityksistä ei kuvia ole - osa kuvistani oli sen verran tärähtäneitä, että niitä en kehtaa tänne liittää...


Juustoja myyvät muun muassa Jukolan Juustola ja Kolatun Juustola.




Rainingon luomutilan luomukvinoa on monille vielä uusi tuttavuus ja kiinnostuneita maistajia ja ao. kasvin viljelystä ja käytöstä kiinnostuneita riitti välillä jonoksi asti.




Riihipuoti maistatti "keittämättä valmista" ohrapuuroa, mutta myynnissä oli myös muun muassa spelttituotteita.


Muun muassa Fudge Love, Suomen Karamellitehdas, Toffeetupa, Arctic Choc ja Vavesaaren tila pitivät huolta, että makean nälkää ei tarvinnut nähdä!













Stadin Tarhaajat ja Hunajafrendit ry kertoivat mehiläistarhauksesta ja maistattivat raikasta hunajajuomaa. Hunajaa on myös myynnissä messuilla.
 


Perunatuotteita oli myynnissä parillakin yrityksellä. Spiraaliperunalla oli tarjolla myös paahdettua punajuurta.


 
 


Paikalla oli leipomoita eri puolelta Suomea.

 
 
 
 

Ruisvälipaloissa riitti valinnanvaraa.

 

Murtolan Hamppufarmi ja Hamppumaa myyvät yhä suositummaksi tulevia terveellisiä hampputuotteita.

 
 


Kalaa löytyi säilykkeinä, samoin lihaa, mutta tarjolla oli myös makkaroita ja muita poroherkkuja.

 
 
 
 

Tarjolla oli myös monipuolisia marjatuotteita ja luonnontuotteista tehtyjä jalosteita.

 
 
 
 
 
 
Ruokapohjolan osastolla oli laaja kattaus sekä marja- että lihatuotteita.

Snafu Oy:n Samuli Laurikainen maistatti Silmusalaatteja, jotka ovat helsinkiläisille todellista lähiruokaa, sillä ne idutetaan Vantaan Vaaralassa.

 

Messuilla on myös gluteenittomiin tuotteisiin keskittynyt yritys.

 

Luomuhernetuotteita oli parillakin yrityksellä.





Kotimaisia laadukkaita rypsiöljyjä - luomuna totta kai!

 
 

 

Messukeskuksen ravintolapalveluita pyörittävä Fazer on messujen ajaksi muuttanut messualueella sijaitsevan kahvilansa teemaan sopivaksi. Tarjolla on messujen yritysten tuotteita, ja mummola-tyyliin muun muassa pullapitkoa, voileipäkakkua, tiikerikakkua ja muita herkkuja. Kahvilan pöydillä on jaossa lähiruoka- ja luomuohjelmien esitteitä ja muuta materiaalia.

 

Messut jatkuvat siis sunnuntaihin saakka, joten ehdit vielä hyvin herkkuostoksille. Kevätmessu-kokonaisuudesta löydät myös puutarhatuotteita sekä rakentamiseen, mökkeilyyn ja sisustukseen liittyviä tuotteita ja palveluita.





Teksti ja kuvat: Kirsi Viljanen